Svar: Forstoppelse efter grødopstart
30. januar 2024
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til. Det er rigtig godt, du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)
For mange babyer er overgangen fra flydende mælk til fast føde lidt svær, og det påvirker tarmbevægelserne - så tendens til forstoppelse øges. Det er min erfaring, at tendensen til dette er større, hvis man tilbyder maden om aftenen. Jeg vil derfor anbefale jer, at I begynder at tilbyde jeres datter en variation af grød eller mos til frokost.
Da hun er vant til at spise om aftenen og lyder til at nyde tiden omkring middagsbordet, så vil jeg anbefale, at I her tilbyder hende lidt mad i hånden, som hun kan sidde med, slikke og sutte på, så hun stadig føler, at hun får lidt at spise, og naturligt deltager i aftensmaden sammen med jer. Når grød og mos fungerer til frokost, så kan I begynde at tilbyde hende lidt om aftenen også:)
Derudover er det en god idé at være opmærksom på hendes indtag af væske. Det er rigtig godt, at du stadig ammer hende og er opmærksom på, at hun får mælk efter hvert måltid, men det er også godt, hvis du kan begynde at tilbyde hende lidt vand af en kop sammen med maden både til frokost og om aftenen.
Nogle fødevarer kan have en forstoppende virkning hos babyer - det gælder f.eks. banan. Derfor vil jeg anbefale, at I ikke giver hende bananmos lige nu. I kan med fordel give frugtmos som pærer, æbler og blommer - meget gerne sammen med en grød.
Hun må også gerne få f.eks. øllebrød og havregrød, der naturligt giver maven lidt at arbejde med og som ofte også har en god effekt på maven.
Grøntsagsmos lavet af søde kartofler, gulerødder, broccoli, blomkål, squash, græskar og pastinakker kan være rigtig gode grøntager at lave mos af. Spiser I selv nogle af disse grøntsager om aftenen, så kan I med fordel give hende lidt mos lavet af disse og ved siden af mosen må hun gerne få f.eks. lidt små blomkåls- eller broccolibuketter, der er kogt godt, og som hun kan sidde med i hånden. Det er ikke sikkert, at hun har koordinationen til at styre maden op til munden, men det vil komme stille og roligt i løbet af de næste par uger.
I kan købe grød, der blot skal blandes op med vand. I kan købe grøntsagsmos og frugtmos på glas eller tube, som kan gives med en ske. I kan også vælge at lave maden selv, og I kan mikse den færdiglavede mad med den hjemmelavede. I kan f.eks. godt lave grøden selv og tilsætte færdiglavet frugtmos som topping...
Børn er forskellige, og det er også forskelligt, hvordan de reagerer på maden - nogle børn har lidt lettere ved at optage og bearbejde færdiglavet mad i begyndelsen, hvor andre børns maver fungerer bedre på den hjemmelavede mad. Jeg ved ikke, hvad du har forsøgt at give, men det kunne være et forsøg værd at prøve med lidt forskelligt, for at se om det gør en forskel for jeres datter lige nu. I takt med at hun bliver ældre, og hendes mavefunktion stille og roligt modnes, så bliver hun naturligt bedre til at bearbejde alle fødevarer. I vil kunne variere hendes indtag mere og mere, og vil på den måde kunne holde maven bedre igang naturligt.
Mit forslag til en dagsplan lige nu ser således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre, ammes evt. igen, når I vågner og dagen begynder.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping og må også meget gerne tilbydes grøntsagsmos. I kan variere lidt fra dag til dag. Giv også gerne lidt bløde frugtbåde i hånden, som hun kan sidde og sutte lidt på. Måske skal I holde dem for hende og lade hende slikke og smage. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes, når hun vågner...
Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Tilbydes lidt broccoli- og blomkålsbuketter i hånden, som hun selv kan sidde og gumle lidt på. I skal måske holde dem for hende og lade hende slikke og smage. Giv hende vand af kop. Når det fungerer med maden til frokost, så giv hende også lidt mos om aftenen.
Ammes og puttes til natten.
Sen aften: Ammes rigtig godt
Midt nat: Har ofte stadig behov for en amning midt nat og sover herefter videre.
Som du kan se, så indgår der her stadig en del amninger, så I er sikre på, at hun får væske nok. Derudover tilbydes hun vand både til frokost og aften:)
Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej - fortsat god appetit! Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske